5 tips til god søvn

Søvn er vigtigt af rigtig mange forskellige grunde. Blandt andet påvirker søvnen vores restitution, og er dermed væsentlig i forbindelse med træning. Men søvnen er også vigtigt, hvis du skal have det fornødne overskud til at yde på arbejdet. 

1. Faste tider

Hvis du gerne vil sove godt om natten, er det en rigtig god idé at finde et fast tidspunkt, hvor du går i seng, og hvor du står op. Det anbefales, at man sover 7 til 9 timer hver nat.

Dette betyder, at du kan planlægge din sengetid alt efter, hvornår du vil stå op om morgenen. Selvom du en dag kommer senere i seng end planlagt, kan det alligevel være smart at stå op til normal tid.

2. Nedskriv dine bekymringer – og gør noget ved dem

Hvis du ligger og vender og drejer dig om natten på grund af tankemylder, er det en god idé at skrive dine bekymringer ned. På den måde kan du nemlig få en smule luft. Er økonomi eksempelvis en bekymring, kan du ligeledes undersøge om investering er noget for dig – se mere her.

Investering kan nemlig få din formue til at vokse helt uden, at du skal gøre noget. På denne hjemmeside kan du læse mere. Dog kræver det måske mere end en god investering, for at du kan sove godt om natten.

3. En afslappende rutine

Når det gælder god søvn, kan det være en god idé at vænne dig til en afslappende rutine inden sengetid. Det kan for eksempel være, at du tager et varmt bad, mediterer eller hører beroligende musik.

På den måde giver du din krop en mulighed for at komme ned i gear efter en travl dag. Dette giver et godt grundlag for en rolig søvn.

4. Læg mobilen væk

Lyset fra mobilen (og skærme generelt) kan påvirke mennesker, så det bliver sværere at falde i søvn. Derfor er det en god idé at lægge mobilen væk, inden du skal sove.

Faktisk er der folk, som anbefaler, at man pakker telefonen væk minimum en halv time inden sengetid.

5. Den rette temperatur

For at du kan sove godt, er det væsentligt, at der er en god temperatur i dit soveværelse. Vil du undgå at vågne op midt om natten svedende eller rystende af kulde, bør du finde en temperatur, som passer dig.

Det kan være med forskel, hvad man finder mest behageligt, men følger du disse 5 råd, er du godt på vej mod en god nats søvn.