Sov rigtigt godt

Søvn er enormt vigtigt for at vi mennesker kan fungere optimalt, og vi har alle prøvet at have nætter eller ligefrem længere perioder, hvor vi havde svært ved at falde i søvn.

For mig sker det ofte, hvis jeg ved, at det er rigtigt vigtigt for mig at være frisk til næste dag. Det er ikke nødvendigvis, når jeg skal noget, der gør mig nervøs – blot tanken om hvor hård en dag, det vil blive, hvis jeg ikke får nok søvn, kan være nok til at holde mig vågen!

Det er interessant, hvordan hjernen på den måde kan modarbejde os. Det ville være smart, hvis man blot kunne trykke på en knap, som gjorde at man faldt i søvn med det samme. Besværligt nok er vi følsomme og komplicerede væsner, og det er ikke altid muligt at få vores hjerner til at være, som vi ønsker.

Det er forskelligt, hvad der virker for folk i perioder med søvnløshed. Jeg har fx fundet ud af at kamillete virker enormt søvndyssende på mig. Derfor skal jeg også huske på ikke at drikke kamillete om dagen, hvis jeg skal være skarp i hovedet.

Udover det har jeg af og til haft gavn af at lytte til deep-sleep meditationer på mobilen. Typisk får de dig til at fokusere på din vejrtrækning, mens de gennemgår alle dele af din krop og forhåbentlig når du at falde i søvn, inden forløbet er færdigt.

Nogle siger, at det er vigtigt, at man udelukkende befinder sig i sin seng, når man skal sove. Så hvis du ikke kan falde i søvn inden for 15-20 min., skal du rent faktisk stå op og foretage dig noget andet, indtil du føler dig træt.

På den måde forbinder man ikke sengen med negative tanker og frustration over ikke at kunne sove. En anden vigtig faktor er selvfølgelig også det sted, hvor du sover – det er  altafgørende, at du har en god og behagelig seng, der passer til din krop og dine behov.

Taget i betragtning af, at vi bruger en tredjedel af vores liv på at sove, bør det være en menneskeret at have en god seng. Læs mere om gode senge her.

Det er ligeledes en god idé ikke at se ind i en skærm, lige inden man skal sove. Det kunstige lys fra tv såvel som smartphones sender signaler til kroppen om, at den skal vågne, og lyset forstyrrer derfor den naturlige aften-træthed. Generelt er det en god idé at have tætlukkende gardiner, da elektrisk lys udefra også virker forstyrrende.

Motion og frisk luft er også en glimrende måde at gøre kroppen dejligt udmattet på. Du bruger nemlig både energi på motionen og på at bearbejde alle de sanseindtryk, du får forærende på din tur udenfor.

Så prøv dig frem for at finde den metode, der virker bedst for dig – godnat og sov godt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *