Få vinterkroppen til at vågne op til dåd!

(sponsoreret indhold)

Snart er vinteren for alvor over os og selvom sneen måske først kommer efter nytår, så lægger følelsen af at være mat i hovedet og stiv i leddene sig over én som en tung dyne. Der er nogle enkle råd, du kan tænke over og bruge til at få en mere aktiv hverdag, så du får mere energi og holder hovedet ude af vinterhiet!

Rask pust af ilt til krop og sind

Nye studier viser, at du med bestemte former for motion ikke blot kan styrke kredsløbet, men også forynge din hjernes ydeevne. Risikoen for at få alzheimers sygdom falder således drastisk hos mennesker, der hver dag blot dyrker 68 minutters aerobisk motion, dvs motionsformer, der primært forbedrer ilt- og blodkredsløb. I studiet fandt man, at forbedringen indtraf, også selvom de udvalgte forsøgpersoner havde den arvelige demenslidelse i familien.

Udover den indlysende motionsdans aerobic, er nogle af de mest gavnlige motionstyper løb, svømning og styrketræning med vægte.

Opkvikkende hjemme-kure

Om vinteren bliver kroppen stivere i alle led. Det er både på grund af kulden, der får os til at skutte os, og så bevæger vi os simpelthen mindre, når temperaturen falder. Mindre bevægelse giver mindre energi, og hvis alle led ovenikøbet smerter, så falder humøret også – og det er en ond cirkel! Gør det derfor til en opkvikkende vane at tage et varmt bad, om ikke andet så et fodbad, når du kommer ind fra kulden. Har du begyndende smerter i fx nakke og skuldre, så kan det virkelig betale sig at investere i et massageapparat, der kan opbløde de begyndende infiltrationer. Et specialapparat kan være en stor investering, men det er dét værd. Husk at et fornuftigt anlagt minilån kan være godt givet ud, når det kommer til din krop – den skulle gerne holde mere end én vinter!

Ny viden kvikker

Føler du nogensinde, at den viden, du engang kunne på rygraden, ikke længere kommer lige så hurtigt over læberne som før? Det er helt normalt for en hjerne at strege lidt “langtidslagret” viden ud, når dagligdagen byder på helt andre emner og opgaver. Men som en muskel, så kan hjernen også blive bedre, og det kræver ikke det helt store. Vidste du, at du får rigtigt hurtige og solide resultater, hvis du bruger blot 15 minutter om dagen på målrettet at lære noget nyt – bedre end månedlange kurser én gang om ugen? På den måde kan du fx lære eller genopfriske et sprog, på ingen tid – plus at din hjerne vil elske dig for at kunne flexe ny frisk viden!