Guide: Sådan får du en god søvn

(sponsoreret indhold)

Mange mennesker vælger at droppe søvn, da de mener, at de på den måde kan nå en masse. Ofte ryger koncentrationen, når du sover få timer. Du føler selv, at du når en masse men meget af det arbejde, som du udfører er dårligt. Hvis du ønsker at gøre noget virkelig godt for dig selv, bør du virkelig få god søvn hver dag.

Jeg anbefaler, at du dropper dit vækkeur og finder ud af, hvor mange timers søvn, du virkelig har brug for. Jeg giver ikke meget for folk, som siger, at de kun har brug for 4-6 timers søvn, når de samtidig drikker kaffe konstant. Jeg har selv været på det hold, og jeg kan i dag se, at de var fuldstændig vanvittigt at køre det sådan.

Hvis du alligevel har tænkt dig at fortsætte med få timers søvn, kan du stadigvæk bruge disse råd, da det stadigvæk er optimalt at få så god søvn som muligt af den søvn, som du nu engang får.

1. Drop koffein otte timer før sengetid

Hvis du sover som en baby, selvom du har indtaget koffein, ja så skal du da bare blive ved med det. Men jeg vil generelt opfordre dig til at prøve i en periode uden koffein om aftenen og se, om du sover bedre. Mange tror, at de får god søvn, da de bare bilder sig selv ind, at deres søvn er god.

Hvis du er træt i løbet af dagen, så har du ikke sovet nok, og så skal du altså ændre et eller andet i dit liv.

Når du indtager koffein, går der lang tid, inden det er ude af kroppen igen. Det optimale er, at du kun drikker kaffe om morgenen, så er du helt sikker på, at koffeinen er ude af din krop, inden du går i seng. Men eftersigende skulle det tage ca. otte timer for de fleste mennesker, inden koffein er helt ude af kroppen.

Grunden til at jeg skriver koffein skyldes, at du heller ikke skal indtage mørk te eller mørk chokolade, hvor der også er koffein i.

2. Gå i seng samme tidspunkt hver dag

Engang handlede alle søvn råd om, at du bare skulle gå tidligt i seng, og så skulle det hele nok gå. Men hvis du er B-menneske, er der simpelthen ingen grund til at følge det råd. Det vigtigste er, at du går i seng på samme tidspunkt hver dag, så din krop vænner sig til, at den skal være træt samme tidspunkt hver dag.

For mange er dette et problem, da de ofte går tidligt i seng i hverdagen, og så er de længe op i weekenden. Dette kan ikke anbefales, hvis du gerne vil have en god søvn. Her er det vigtigt, at du går i seng samme tidspunkt hver dag. Din krop er ligeglad med, om du har weekend eller ej.

Dvs. at du enten skal gå i seng tidligere i weekenden, eller gå senere i seng i hverdagen. Det sidste kan kun anbefales, hvis du allerede har tid til at sove længere om morgenen i hverdagene. Desuden noget du bør overveje, hvis du er B-menneske. Glem alle råd om at det skulle være bedre at stå tidligt op.

3. Overvej et nedkølet soveværelse

Jeg skriver overvej, da jeg ikke selv følger dette råd. Jeg har prøvet det flere gange, men jeg ondt i halsen, hvis der er for koldt i det rum, hvor jeg sover. Men hvis du ikke oplever det problem, vil jeg helt klart opfordre dig til at sove i et nedkølet rum. Omkring 18 grader skulle være godt.

4. Drop elektronik 2-3 timer inden sengetid

Med elektronik tænkes der på fjernsyn, mobil, iPad og computer. Alle disse skærme er simpelthen ikke gode for din søvn, da de kan fucke din døgnrytme helt op.

Læs i stedet for en bog om aftenen eller snak med din kæreste. Der findes endda nogen, som går så langt som til at droppe unaturligt lys om aftenen. Jeg har prøvet det, og det virker faktisk .Du bliver meget mere træt med denne metode, da din krop gerne vil sove, når den har været vågen i et par timer i total mørke.

Men ok, vi lever i en tid, hvor der sker mange sjove ting om aftenen, og det er også grunden til, at jeg selv droppede det. Men det er meget interessant, og jeg synes egentlig, at du skal prøve det. Du vil opdage, at vi bliver virkelig meget påvirket af lyset omkring os. Det er dog ikke helt let at droppe det at se film om aftenen.

Uanset om du vælger at droppe lyset derhjemme, skal du helt sikkert droppe de elektroniske skærme, så vil du helt sikkert få en bedre søvn.

Start med disse fire råd og du vil helt sikkert mærke en forbedring af din søvn. Prøv det over et par uger så din krop har tid til at vænne sig til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *