Blog,  Guider,  Inspiration

Sådan fortæller du din historie

Savner du, at folk stopper op for at lytte til, hvad du har at sige? Vil du gerne have flere læsere til dine blogindlæg eller historier, du lægger ud på nettet? Så kan du benytter dig af berettermodellen. Den strukturerer dine historie og fortællinger, så du får budskabet frem på en spændende måde. Det giver flere lyttere i sidste ende, og i forretningssammenhænge kan det give dig mere salg.

Hvis du opererer på nettet enten som blogskribent eller med din egen webshop, så vil du gerne sælge eller videregive et budskab, så folk lytter. Men det kan være rigtig svært at fange folks opmærksomhed, særligt når der er så meget konkurrence på markedet, som der er. Derfor må du finde en måde, hvorpå du kan organisere og strukturere din fortælling, så du får flest mulige lyttere og læsere.

Her kan berettermodellen hjælpe dig. Det er en fortælleteknik, der hjælper dig til at strukturere din historie, så den er fyldt med spænding og pay off. På https://re-ad.dk/berettermodellen/ kan du få et overblik over, hvordan du bruger sådan en teknik, og hvilke regler du skal følge. For uanset om du gerne vil benytte dig af storytelling til at sælge en vare eller et budskab, så er berettermodellen et godt redskab dertil.

Sådan fungerer berettermodellen

Du kender den sikkert fra folkeskolen, når I skulle analysere alt fra romaner til kortfilm – berettermodellen kan næsten tilpasses det hele.

Først bliver historien slået an, karaktererne bliver præsenteret og konflikten også. Den optrappes lige så langsomt, indtil vi når et punkt, vi ikke kan vende tilbage fra – et point of no return, som det hedder. Herfra optrappes konflikten endnu mere, indtil vi når det uundgåelige klimaks, og historien udfases og får sin helt naturlige afslutning. Det giver en god fornemmelse i kroppen, når man er færdig, og alle kan ånde lettet op.

Der er mange måder at bruge modellen på, og det er kun en guideline til, hvordan man fortæller. Men det er også en sikker metode til at pakke sine historier eller budskaber ind, så du kan være sikker på, at folk er fanget fra starten. Og det kan betyde et salg i sidste ende.

Kommentarer lukket til Sådan fortæller du din historie