Annonce

Lær at skrive dit første brev

Brevskrivning er en færdighed, folk har brug for til personlige, professionelle og akademiske formål. Breve kommer i mange former, fra digitale til papirkopi og uformelle til formelle. At vide, hvordan man formaterer og skriver effektive breve, når man korresponderer med professionelle erhverv, nødhjælpsorganisationer såvel som bekendte.

I denne artikel beskriver vi, hvordan du skriver et godt brev og giver eksempler.

Derfor er et det vigtigt at skrive et godt brev

Det er vigtigt at vide, hvordan man skriver et godt brev, hvis du planlægger at kommunikere med kolleger, ansættelsesledere, chefer, professorer og andre fagfolk på en formel måde. Et godt brev kan:

  • Gør et stærkt indtryk på potentielle arbejdsgivere
  • Giver dig mulighed for at forlade et job på gode vilkår
  • Hjælp en netværksforbindelse med at få et job
  • Bekræft en aftale
  • Kom med overbevisende argumenter
  • Giv kritisk information
  • Styrke kommunikationen med en klient

Et velskrevet og korrekt formateret brev fortæller nogen, at du har taget dig tid til at kommunikere vigtig information, og at du er seriøs omkring det emne, du har skrevet om.

Grunde til at skrive et brev

Du kan skrive et brev til personlige, professionelle eller akademiske kontakter til:

  • Fremstille dokumentation eller skriftlig dokumentation for en aftale eller en samtale
  • Vis din interesse for et job eller en sag
  • Giv et personligt præg på en kommunikation
  • Lav en meddelelse
  • Gør et stærkt indtryk eller meningsfuldt indtryk

Typer af breve

Breve er organiseret i to hovedkategorier: formelle og uformelle. Uformelle typer af breve omfatter:

  • Tak
  • Tillykke
  • Sympati eller kondolence
  • Venskab/tænker på dig
  • Kærlighed
  • Påskønnelse
  • Meddelelse, f.eks. et navn eller en adresseændring
  • Brev til redaktøren
  • Velkommen

Formelle typer af breve omfatter:

  • Invitation
  • Job- eller skoleansøgning
  • Optagelsesbrev
  • Afvisningsbrev
  • Afskeds- eller opsigelsesbrev
  • Anbefaling eller henvisning
  • Tilbud eller forslag
  • Aftale
  • Job ansøgning
  • Interviewopfølgning eller tak
  • Forespørgsel

Formelle vs. uformelle breve

Den største forskel mellem formelle og uformelle breve er, at formelle breve henvender sig professionelt til nogen, og uformelle breve henvender sig til nogen på en personlig måde. Andre forskelle omfatter:

  • Formelle breve følger et bestemt format, mens uformelle breve kan følge ethvert format.
  • Tonen i et formelt brev er professionel og officiel, mens tonen i et uformelt brev er venlig.
  • Folk skriver normalt formelle breve i første eller tredje person, mens uformelle breve kan være fra ethvert synspunkt.
  • Formelle breve er fokuserede og kortfattede og indeholder ikke fyldstof eller fnug.
  • Formelle breve er normalt maskinskrevne, mens uformelle breve også kan være håndskrevne.
  • Formelle breve indeholder en dato og kontaktoplysninger øverst.
  • I modsætning til uformelle breve inkluderer formelle breve ikke grammatiske tendenser som sammentrækninger (kan ikke, gør ikke, jeg har), slang eller idiomer.
  • De fleste formelle breve er ikke længere end én side, mens uformelle breve kan have en hvilken som helst længde.

Når du prøver at beslutte, hvilken type brev du skal skrive, skal du vælge et formelt brev, når du kommunikerer med en embedsmand eller en person, du kun kender professionelt. Vælg et uformelt brev, når du skriver afslappet til en, du kender meget godt, såsom en kollega.

Husk at bruge en god kuglepen og undgå de helt billige kuglepenne, der måske ikke har en pæn skrift.

 

Kommentarer lukket til Lær at skrive dit første brev